Maatschappelijke visie & stage

Maatschappelijke visie sv Haulerwijk
Naast sportactiviteiten staat sv Haulerwijk ook open voor andere maatschappelijke activiteiten. Dat willen wij invullen door oa een maal per jaar in het kader van NL doet te organiseren. Maar ook door activiteiten te organiseren die invulling geven aan onze maatschappelijke betrokkenheid met leden en niet-leden.
Voor elkaar en met elkaar, daar staan wij voor!

Maatschappelijke Stage bij sv Haulerwijk

Een maatschappelijke stage is een stage waarbij leerlingen van het voortgezet onderwijs kennismaken met vrijwilligerswerk. Het is een vorm van leren buiten de school. Door het uitvoeren van vrijwilligersactiviteiten maken leerlingen kennis met allerlei aspecten van de samenleving en werken zij aan hun eigen competenties. Door het doen van vrijwilligerswerk nemen de leerlingen een kijkje in de samenleving. Ze leren wat het is om zich in te zetten voor een ander of de omgeving zonder er direct iets voor terug te krijgen. Leerlingen lopen stage bij een maatschappelijke organisatie zonder commerciële doelstelling.

De maatschappelijke stage moet een positieve ervaring worden voor zowel de leerling als de vereniging die de stage aanbiedt. Aangezien de jongeren van nu de vrijwilligers van de toekomst zijn, is dit een unieke kans. Zij kunnen namelijk kennis maken met vrijwilligerswerk en zo sociale omgangsvormen, waarden en normen, en verantwoordelijkheidsgevoel leren. De jongeren ervaren hoe leuk vrijwilligerswerk is, waardoor zij misschien na hun stage als vrijwilliger bij de vereniging actief willen blijven. In de praktijk gaan leerlingen vooral in de derde of vierde klas op pad. Ze zijn dan 13 tot 16 jaar oud. De overheid stimuleert wel om stages van minimaal 30 uur aan te bieden om zo vast te wennen aan langere stages.

Leerlingen kunnen ook aan de slag bij onze vereniging. We zijn geïnteresseerd in leerlingen die het leuk vinden hun maatschappelijke stage bij onze vereniging te verrichten. Er zijn voldoende mogelijkheden om vrijwilligerswerk te verrichten, zoals het ondersteunen op zaterdag bij de diverse werkzaamheden op het sportpark, het fluiten van jeugdwedstrijden en het helpen bij het organiseren van toernooien.

Ben je geïnteresseerd geraakt en ben je op zoek naar een geschikte maatschappelijke stageplaats neem dan contact op met Kim Helder. Zij is bereikbaar via het mailadres [email protected]. Er wordt dan zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!